به روز شده در: ۱۱:۱۸
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ Wednesday 18 July 2018

BEHTARYNHA.IR

کد خبر : ۳۰۱۴۹
تعداد بازدید: ۱۰۸۶۹
پ
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 March 11
همه انسانها و حتی حیوانات به دنبال آرامش در زندگی هستند. ما به طور خودآگاه و یا ناخودآگاه می خواهیم که از این احساس خوشایند حمایت کنیم. هنگامی که آرامش ما به خطر می افتد، خشمگین می شویم
بهترینها: همه انسانها و حتی حیوانات به دنبال آرامش در زندگی هستند. ما به طور خودآگاه و یا ناخودآگاه می خواهیم که از این احساس خوشایند حمایت کنیم. هنگامی که آرامش ما به خطر می افتد، خشمگین می شویم و اگر نتوانیم و یاد نگرفته باشیم که آن را کنترل کنیم، رفتار مخرب پرخاشگری از ما سر خواهد زد؛ ولی چه چیزهایی موجب خشم ما و در نتیجه، پرخاشگری ما می شوند؟

عصبانیت و خشم ریشه در ناکامی، افسردگی، محرومیتها، تحقیر، تهدید و از همه مهمتر ترس دارد. ترس از دست دادن چیزهایی که باعث آرامشش شده است یا فکر می کند که موجب آرامش وی خواهد شد. به عنوان مثال، ترس فرد از تحقیر شدن، مورد ظلم قرار گرفتن، ترس از فریب خوردن و پایمال شدن حقوق شان، ترس از دست دادن دارایی، سلامت، خانواده، غرور و ارزشهای مختلف. همه می خواهند به آرامش برسند و یا از این احساس خود حمایت کنند.

ما می توانیم احساس خشم را پیدا کنیم، ولی لزوما به معنای رفتار پرخاشگرانه نیست. مهم است بدانید که احساس خشم مانند سایر احساسات ما بعد از مدت کوتاهی از بین خواهند رفت، ولی چرا ما نمی توانیم این احساس را کنترل کنیم و رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می دهیم؟


خشم و آرامش دو روی یک سکه



علل مطرح شده در این ارتباط عبارتند از:


1.      مشکلات خلقی فردی مانند: افسردگی، اضطراب، اختلال دو قطبی و یا اختلالات بدبینی و پارانوئید.

2.      عوامل وابسته به جسم مثل: خستگی شدید، بیماری، درد و کاهش انرژی، ناتوانی، و مصرف بعضی از داروها و موادمخدر.

3.      وضعیت جسمانی به دنبال موقعیت مانند: غمگینی، اضطراب و ترس.

4.      تفاوت های فردی و شخصیتی مثلا در افراد خودشیفته، افراد کمال طلب، انتقاد ناپذیر، و افراد مضطرب و وسواسی.

5.      گاهی پرخاشگری به دنبال یادگیری های اشتباه قبلی فرد می باشد.

6.      افرادی که از کودکی الگوهای رفتار پرخاشگرانه ای داشته اند و یا بچه هایی که آموخته اند با خشم و پرخاشگری می توانند به اهداف و خواسته های خود دست یابند. برخی افراد نیز با توهین، تحقیر و سرزنش دیگران سعی می کنند که احساس خشم خود را بیرون بریزند و آرام شوند.


خشم و آرامش دو روی یک سکه



حال این پرسش مطرح است که چگونه این احساس خود را کنترل کنیم؟

یادتان باشد که احساس خشم مانند: شادی، غم، و ترس همیشه همراه ما هستند. مهم عملکرد و رفتار ما در برابر این احساسات می باشد. برای کنترل رفتارمان در برابر این احساس چند کار توصیه می شود:

1.      اگر به شدت عصبانی می شوید و رفتارهای پرخاشگرانه شدید نشان می دهید، حتما باید تحت بررسی و درمان قرار گیرید. همه اختلالات اعصاب و روان مثل: افسردگی، اضطراب، بدبینی، وسواس، و سایر اختلالات خلقی قابل درمان هستند.

2.      به فرزندان خود آموزش صحیح دهید تا بتوانند خشم خود را به درستی کنترل کنند و الگوی مناسبی برای آنها باشید و شیوه رشوه گیری در برابر عصبانیت را عملی نکنید.



خشم و آرامش دو روی یک سکه


3.      باورهای اشتباه در مورد انتظارات غیرواقعی، غیرقابل تصور و بسیار ایده آل را در زندگی خود تصحیح کنید و به اندازه توانایی خودتان از خودتان انتظار داشته باشید.

4.      سعی کنید مهارت ارتباط با دیگران را بیاموزید و همین طور مهارت ارتباط با همسر، فرزندان، همکاران و یا سایر افراد جامعه را.

5.      سالم زندگی کنید و علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روان نیز بسیار اهمیت دارد. تغذیه مناسب به همراه ورزش نیز در ارتباط با دیگران بسیار اهمیت دارد. امیدوارم همیشه آرامش در زندگی شما جریان داشته باشد و احساس خشم و از دست دادن آنرا نداشته باشید.




گرداوری و تنظیم بهترینها
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: